dieta wegańska



Jeszcze jakiś czas temu wspomnienie o diecie wegańskiej powodowało głównie u słuchających wywracanie oczami. Dla wielu ludzi dieta roślinna, która eliminuje wszystkie produkty nabiałowe i inne odzwierzęce, wywołuje przeważnie wyobrażenie osoby, która je jedynie sałatę i muesli. Podążanie za dietą wegańską lub nawet włączanie w swoją dietę więcej pokarmów pochodzenia roślinnego, może zaowocować poprawą stanu zdrowia i oczyszczeniem ciała. Badania wykazały, że zminimalizowanie ilości produktów pochodzenia zwierzęcego i spożywanie większej ilości roślin strączkowych, produktów wyprodukowanych z pełnych ziaren, owoców, warzyw, orzechów, a także nasion skutkuje zmniejszonym ryzykiem wystąpienia wielu chorób, w tym cukrzycy, chorób serca i niektórych rodzajów raka. Dodatkowo, gdy w grę wchodzi redukcja wagi okazuje się, że dieta wegańska jest idealna ze względu na pokarmy bogate w błonnik, które po zjedzeniu, wywołują uczucie sytości przez cały dzień. Obecnie na świecie wzrasta procent osób na ścisłej diecie wegańskiej, staje się ona modna nie tylko wśród gwiazd, ale także wśród społeczeństw Stanów Zjednoczonych i Europy. Dużo osób zadaje sobie pytanie, czy dieta roślinna jest odpowiednia dla każdego. Okazuje się, że z przejścia na dietę roślinną otrzymuje się wiele korzyści zdrowotnych, ale także przed osobami stosującymi dietę istnieje kilka wyzwań. Mocną stroną diety wegańskiej jest przede wszystkim spadek wagi. Badania naukowe zapewniają, że brak w diecie produktów pochodzenia zwierzęcego u osób odchudzających się powoduje zwiększony ubytek masy, w trakcie procesu chudnięcia, w porównaniu z dietami wykorzystującymi mięso i nabiał. naukowcy twierdzą, że zdrowa dieta wegańska oparta na dużej ilości owoców, warzyw i pełnoziarnistych produktów pozwala zmniejszyć ilość spożywanych kalorii. Ponadto jedzenie wegańskie może pomóc zachować zdrowe serce, co zostało potwierdzone wieloma badaniami, w których w grupie kontrolnej były osoby na diecie zawierającej produkty zwierzęce. Weganie mają zazwyczaj niższy odsetek otyłości, cukrzycy, wysokiego cholesterolu i nadciśnienia, czyli wszystkich ciężkich chorób mogących zwiększyć ryzyko chorób serca. Za takie zalety diety odpowiadają posiłki roślinne, które są bogate w błonnik i mają więcej tłuszczów zdrowych dla serca (takich jak oleje z awokado, orzechów czy oliwek) niż produkty pochodzenia zwierzęcego. Dieta wegańska może pomóc ograniczyć ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów. Potwierdzają to badania naukowe porównujące wegan, wegetarian i mięsożerców, które wykazały, że ​​weganie mają znacznie zmniejszone ryzyko zachorowania na nowotwory. Inne badania sugerują, że dieta ta może pomóc zmniejszyć, w szczególności, ryzyko nowotworu gruczołu krokowego i jelita grubego. Dlatego też dieta roślinna to przede wszystkim dieta oczyszczająca i prowadzi do polepszenia funkcjonowania organizmu, który nie jest przeciążony przez toksyczne tłuszcze zwierzęce. Przeszkodą dla osób na diecie roślinnej może być np. wyjście do restauracji, gdyż nie wszystkie oferują w swojej karcie potrawy wegetariańskie lub wegańskie. Stanowi to dodatkowe wyzwanie i dla niektórych może być sporą niedogodnością. Dodatkowo trzeba się przyzwyczaić do analizowania etykiet produktów żywnościowych, które bardzo często posiadają zakamuflowane składniki zwierzęce, np. miód w sosie sałatkowym. Ponadto trzeba się wykazać pomysłowością przy przygotowaniu posiłków, aby dieta nie była nudna. Należy też pamiętać, że przechodzenie na dietę wegańską powinno być przeprowadzane w sposób prawidłowy tak, aby w diecie nie zabrakło niezbędnych witamin i innych składników pokarmowych, w tym kwasów omega.

Zobacz więcej


Copyright © 2018 Tipperary.pl